دبیرستان دخترانه نمونه دولتی شریعت

photo_2018-01-16_12-24-25.jpg

ویژگی های عصر حاضر:

عصری که در آن زندگی می کنیم عصر سرعت – فرصت- تکنولوژی در حال پیشرفت و انفجار اطلاعات – ارتباطات پیچیده انسانی و نا پایداری در روابط انسان ها – تغییرات شتابان اجتماعی ، فرهنگی ، خانوادگی و محیطی – عصر تهدید – تهاجم – بروز شوک های متعدد اجتماعی – نبردهای فرهنگی – عصر رهایی از تمامی قید و بندها – برهنگی و آزادی جنسی- عصر کاهش نظارت های اجتماعی ناشی از تحولات مدرنیته – عصر اختلالات و تنوع مشکلات روانی – عصر تشویق و بی هدفی – عصر هجوم منابع رسانه ای و عصر عصیانهای اجتماعی و فرهنگی نام گذاری شده است. در این عصر نوجوانان و جوانان با ترافیکی از رنگین کمان های فرهنگی و خرده فرهنگ مواجه شده اند.

نتایج این عصر و خصوصیات نسل قرن21:

نتیجه این روند ، از یک سو بروز استرس ها – اضطراب ها-افسردگی ها- فردگرائی ها- وجود انسان هایی با روان هایی با روان های بهم ریخته و سردرگمی ها نسل ها را فراهم نموده و از سوی دیگر ، جوامع شاهد ظهور نسلی در قرن 21 با خصوصیات زیر خواهند بود:

  1. شخصیت ژلاتینی و متزلزل
  2. دارای قدرت هوشی بالا و ریسک پذیر
  3. نوخواه و تنوع طلب
  4. فاصله از سنت ها و مًدگرا
  5. کم تحرک
  6. راحت طلب ، رفاه جو و پر توقع
  7. زود رنج
  8. بی باک و متهّور
  9. لذت جو
  10. کنجکاو ، ماجراجو و در جستجوی تجربه های جدید
  11. مسئولیت نا پذیر و گریزان از کار
  12. غیر فلسفی
  13. بی علاقه به پند و نصیحت ، اندرز
  14. مسلط بر تکنولوژی
  15. دارای روحیات پرخاشگری
  16. منزوی ، پنهان کار و علاقه به تنهایی در منزل
  17. ناتوان در مدیریت زمان
  18. کم حوصله
  19. نا امید
  20. دارای احساس خود کم بینی ، خود بزرگ بینی و پوچ گرا
  21. دارای رفتارهای تکانه ای و ناگهانی
  22. فردگرا
  23. بعضا با ضعف مبانی ایدئولوژیک
  24. استقلال طلب
  25. با انرژی بالا
  26. بد خلق
  27. کاهش علاقه به درس
  28. حساس و زود رنج
  29. دل بستن به ستاره های هنری و ورزشی

در این راستا دشمنان با بروز و شیوع تهاجمات متعدد از جمله ترویج مواد مخدر ، مواد محرک شامل آمفتامین ها و مت آمفتامین ها ، مواد توهم زا ، مشروبات الکلی – ترویج روابط سوء جنسی – سی دی های قرمز- توسعه سیاست های غیراخلاقی- پیامک و بولوتوث های زننده بدنبال ان هستند تا فرزندان عزیزمان را به جرگه آسیب های اجتماعی کشانده و زمینه های وابستگی و اعتیاد آنان را به رفتارهای پر خطر فراهم سازند.

بر این اساس ، آسیب ها و تهدیدات بر شمرده تا پشت درب منزل همه آحاد جامعه اعم از غنی و فقیر – تحصیل کرده و بیسواد – شهری و روستایی و ... نفوذ کرده و هیچ فرد یا محیطی از اینگونه آسیب ها مصون نمی باشد. بعبارت روشن تر باید گفت حریم منازل بواسطه ورود امواج نامحرم از طریق سایت های متفاوت اینترنت و ماهواره به اتاق خواب فرزندان مان ، شکسته شده و موجب توسعه نا امنی روانی در مکان مقدس منزل که می بایست محل آرامش باشد را فراهم نموده است به گونه ای که صدها سایت از طریق اینترنت ، راههای انحراف را به نوجوانان و جوانان آموزش داده و زمینه های ابتلای آنان را مفاسد ذکر شده میسر می سازند.

ضرورت های عصر حاضر:

با توجه به موارد گفته شده ، در این عصر نیازمند تربیت و پرورش فرزندانی توانمند ، حرفه ای و مقتدر بوده تا با کسب مهارت های لازم ، نحوه زندگی و شیوه زیستن ، خوب زیستن، با هم زیستن و رویارویی با مسائل و مشکلات زندگی را فرا گرفته و توان مقابله با امواج متلاطم آسیب های متفاوت را داشته باشند. به عبارتی فرزندانمان نیازمند دفترچه راهنما و کاتالوگ برای نحوه زندگی کردن در عصر پیچیده هزاره سوم هستندو در این راستا رسالت والدین بسیار سنگین می باشد. امید است کتاب حاضر بتواند گامی هر چند کوچک در این راستا بردارد.

خانواده اولین مدرسه فرزندان می باشد به گونه ای که:

  • والدین آن حقوق نمی گیرند.
  • والدین هر دو مدیر ، معلم و مستخدم هستند و هیچگاه تعطیلات ندارند.
  • فرزندان در تمام 365 روز سال در اختیار آنان می باشند.
  • فرزندان 4300 ساعت در سال در منزل به سر می برند.

تا قبل از سن 7 سالگی ، خانواده در شکل گیری شخصیت فرزندانمان 85 درصد ایفای نقش دارد.

                                                                                                                حمید صرّامی